השיטה הבריטית - בריטניה היא אם הפרלמנטים

בריטניה היא אם הפרלמנטים  ג'ון ברייט

במאמר הקודם שיטחתי את הטענה שיש למדינתנו בעיית ממשל והצעתי את השיטה הנהוגה בגרמני כפתרון אחד, המשלב הצבעה במישור ארצי והצבעה גיאוגרפית לפי מחוזות בחירה. (ראו הפוסט הקודם)
במאמר הנוכחי אציג בפניכם את המנגנון הבריטי שאופיו מחוזי בלבד על פי חלוקה גיאוגרפית.
·         גילוי נאות אני בעל אזרחות בריטית
מפה של ייצוג בפרלמנט הבריטי נכון ל2017

הפרלמנט הבריטי מורכב מנציגים של 650 מחוזות בחירה ולכל מחוז ישנו נציג אחד. המחוזות חולקו בהתחלה לפי נוסחה של 500 מושבי בסיס לאנגליה,[1] ולאחר מכן נעשה שימוש ביחס מספר תושבים למושב, כלומר כמות התושבים בעלי זכות הצבעה באנגליה חלקי 500, בכדי לברר כמה מושבים יחולקו לשאר הארצות החברות בממלכה מאוחדת. אחרי כל החישובים הללו חילקו גם את אנגליה עצמה ל9 אזורים גיאוגרפים כשכל אזור מקבל הקצאת מושבים לפי כמות התושבים. [2]
חלוקת מושבים בתוך אנגליה

זוהי הסיבה שיש יותר חברי פרלמנט שמייצגים את לונדון מאשר יורקשייר.
את החלוקה הפנימית של המושבים בכל מחוז עשו בכפוף לגבולות השיפוט של הרשויות המקומיות כדי למנוע פיצול מושבים ולפיכך נאמנויות כפולות.
כבר קיבלתם כאב ראש מכל הבירוקרטיה הזו? כי אני כן..
חברי הפרלמנט הבריטי, שבהקבלה לישראל מייצגים את חברי הכנסת, משמשים כנציגים של אזור גיאוגרפי ספציפי-מחוז בחירה באופן ישיר,[3, 4] לפיכך במקרה של מוות, נבצרות או במקרה הסביר של הביצה הישראלית- פלילים,[5] מתרחשת מערכת בחירות מקומית במחוז הפנוי ואין סרט כזה של כניסה אוטומטית מהספסל האחורי של הרשימה או כדוגמת ראשי הממשלה רבין ואולמרט-בחירות חדשות.
התוצר הישיר של שיטה זו היא שחברי הפרלמנט כפופים ישירות לאינטרסים, לצרכים ולרצונות של הקהילה המקומית במחוז.
החבר פרלמנט יכול להתמודד כמועמד עצמאי, בגיבוי או כמועמד רשמי של מפלגה, ולהחזיק במושב באופן עצמאי. כלומר בשיטה הזו אין סף מינימלי של חברי פרלמנט כמו בגרמניה או אחוז חסימה כמו בישראל.
על מנת לחזק את הקשר בין נבחר לבוחר, ב2015 חוקק חוק המאפשר לתושבי המחוז לנהל מערכת בחירות פנימית להחליף את החבר פרלמנט שלהם ללא צורך בקיום מערכת בחירות ממלכתיות. [6] במידה והוגש נגד נציג המחוז כתב אישום והוא בחר שלא להתפטר, או במידה והנציג עבר על תקנות האתיקה ונמצא ''אשם'' בידי ועדת האתיקה הפרלמנטרית  ניתן ע"י החתמה של 10% מהתושבים על הצהרת בחירות לקיים בחירות חדשות במחוז.
דוגמא א: בבחירות לראשות עיריית מודיעין ב2013 סגן ראש העיר אילן בן סעדון התמודד כמועמד עצמאי בתמיכת מפלגת העבודה,[7] וחבר המועצה מיכאל חרל''פ הוביל את הרשימה של מפלגת הבית היהודי. בבחירות ב2003 ראש העיר דאז משה ספקטור נבחר עם היותו מועמד עצמאי ובלתי מזוהה.
אחת התוצאות של שיטת המחוזות היא שלא פעם נבחר אותו אדם שוב ושוב ע"י המחוז שלו על אך ההתנגשויות הבלתי פוסקות שלו עם ההנהגה של המפלגה. קחו למשל את ג'רמי קורבין ממפלגת הלייבור כדוגמא - מאז 1997 הוא הצביע נגד הקו המפלגתי 535 פעמים,[8] ולא רק שהוא ממשיך לכהן מאז (סה''כ הוא מכהן כבר 34 שנים כחבר פרלמנט) הוא גם נבחר ב2015 להנהיג את המפלגה! [9]

תזכרו דקה בח''כ האהובה עליכם, במידה ואתם בכלל זוכרים את השם שלה, שהושעתה מוועדה, שהקפיאו לה חקיקה או שחוסלה בפריימריז כי העזה לפעול לפי אידאולוגיה, מצפון או טובת הציבור.

דוגמא נוספת היא וינסטון צ'רצריל, לאחר ניסיון סכסוך עם המפלגה השמרנית הוא התמודד מטעם המפלגה הליברלית. [10] אורך כהונה של פרלמנט בבריטניה השתנה  לאורך השנים לפי צרכים פוליטיים או מדיניים.
דוגמא ב: ב1945 צ'רצ'יל פיזר את הפרלמנט כדי להרוויח מההון הפוליטי הגלום בדמותו ''אבי הנציחון''. להפתעת העולם הוא נכשל,[11] או לדוגמא דחיית כלל הבחירות ב 1914 על ידי הממשלה בראשות הרברט אסקווית בשל מלחמת העולם הראשונה.[12]

ב2011 חוקק חוק הכהונה הפרלמנטרית הקבועה (Fixed Term Parliaments Act),[13] הגדיר סופית שכהונת הפרלמנט היא ל5 שנים. כלומר שאופנת ה''לא רוצה לשחק אתכם יותר אז אני הולך לבחירות'' כבר לא תגיע לאי. שני מקרים מנטרלים את החוק ומאפשרים ללכת לבחירות קודם - רוב של יותר מ2/3 בהצבעה על פיזור הפרלמנט, או שעברו 14 ימי מושב שבהם נכשלו בלהקים ממשלה שזוכה לאמון הפרלמנט.
עד כאן הכל טוב, יפה ובאנגלית במבטא בריטי, אבל איך המציאות הייתה נראית אילו היינו מאמצים אותה אצלנו?

השיטה בראי המציאות הישראלי:
בכנסת ישראל יש מספר קבוע של 120 חברי כנסת שאליו ניתן להתייחס כמספר בסיס כמו ש500 נבחר כמספר בסיס לאנגליה. לאור זאת אדלג על שלב אחד ואעבור ישר לחלוקה של המושבים לפי גודל האוכלוסייה במחוזות. מדינת ישראל מחולקת ל 7 מחוזות [14,15]

חלוקת ישראל למחוזות
פילוח האוכלוסיה לפי מחוזות ע"פ הלמ"ס [16]

 

כמות מנדטים מוקצים
מספר תושבים
שם מחוז
23
1,700,000
מחוז צפון
13
975,000
מחוז חיפה
14
1,046,000
מחוז ירושלים
29
2,048,000
מחוז מרכז
19
1,360,000
מחוז תל אביב
17
1,205,000
מחוז דרום
5
378,000
מחוז יו'''ש

אני סבור שחלוקת המנדטים בתרחיש של אימוץ השיטה הבריטית תהיה דומה מאד אם לא זהה לחלוקה הנ"ל, אולי תתקיים הטייה של מנדט-שניים ממחוז אחד לאחר לכל היותר.
לאחר מכן תתרחש חלוקה ספציפית בתוך כל מחוז גיאוגרפי בהתאם לגבולות ולכמות האוכלוסייה ברשויות המקומיות, אומנם לא יהיה ח''כ מג'סר א-זרקא לעומת כ15 מירושלים אבל אכן יהיה לתושבי ג'סר א-זרקא קול משלהם בבית המחוקקים.

כמו שעינכם רואות מדובר בחלוקה שוויונית מאוד, יהיה קשה להגיע לאחת שוויונית יותר ממנה, לכל אזרחית ואזרח, יהודים וערבים, פריפריה ומרכז, קיבוץ והעיר הגדולה, כל כולנו נזכה לייצוג ראוי ומשקף בבית המחוקקים-כנסת ישראל.

סוף כל סוף יהיה לנו כתובת ברורה שאליה נוכל לפנות בעת הצורך. בתור אחד שצפה בערוץ הכנסת לא פעם ולא פעמיים אין יום שלא מגיעים אנשים שהופקרו על ידי המערכת ונאלצו לכתת את רגליהם עד שימצאו מישהו שייתן להם את ההזדמנות להביע את קולם. בנוסף יהיה לנו האזרחים את הכוח לגבות מח''כ שאינו פועל לפי רצון הבוחרים, או שבחר להתרכז בליהנות ממנעמי השלטון את מלוא המחיר. באותה מידה יהיה לי ולכם את היכולת לאתרג נבחרי ציבור הראויים לכך מלחצים חיצונים.

נקודות חולשה שחשוב להיות מודעים להן:
א. אפשרות למעבר של פוליטיקה גיאוגרפית.

דוגמא ג: התחברות לגוש של חברי כנסת מדרום הארץ לחסום תקצוב
 עבור תוכנית פיתוח הצפון עד שתובטח תוכנית דומה לאזור הדרום.


ב. כניסה של מפלגות יחיד בסגנון גזעני כגון כהנא או פופוליסטי בסגנון פלאט
ו שרון.
בשורה התחתונה אפשר להתייחס לשיטה המחוזית כאחת ששומרת יותר על ייצוג האזרחים מאשר יציבות שלטונית.

דוגמאות למדינות נוספות שמשתמשות בשיטת ייצוג מחוזי:
קנדה, ארה''ב, הודו, קניה, ג'מייקה, בליז, גאנה, גרנאדה.



מקורות 
3.      http://www.parliament.uk/about/how/elections-and-voting/voting-systems
5.      אתם באמת צריכים מקור לדוגמא של חבר כנסת/שר שהוגש נגדו כתב אישום?!
10. http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2015/25
16. http://www.cbs.gov.il/shnaton67/st02_19x.pdf


תגובות